قالیشویی قاصدک - پوشش کلیه نقاط تهران

شعبه شمال: ۲۲۵۶۵۶۵۰ ۲۲۹۱۹۰۳۹          
شعبه شرق: ۷۷۷۳۶۹۵۴     ۷۷۷۳۶۰۹۷
شعبه غرب: ۴۴۱۳۵۵۳۹     ۴۴۸۶۷۶۰۱
شعبه مرکزی: ۸۸۲۳۰۳۶۲ ۸۸۲۶۷۱۷۳

چه تفاوتی در تمیز کردن لکه فرش ماشینی یا دستباف وجود دارد؟

چه تفاوتی در تمیز کردن لکه فرش ماشینی یا دستباف وجود دارد؟

شاید در شستن فرش های ماشینی و دستباف، البته در ظاهر تفاوتی وجود نداشته باشد، ولی باید گفت که به خاطر بافت خاصی که دارند، باید به این مساله توجه بیشتری کنید. قبل از اینکه تفاوت کلی را در شستن آن ها بیان کنیم، بهتر است اول با تفاوت ساختاری آن ها آشنا شویم.

ساختار کلی فرش ماشینی و دستباف

فرش دستباف دارای گره های قوی تر و با عمر طولانی تری بوده و از مواد بهتری ساخته شده اند. گره های مختلفی وجود دارند (انواع ترکی یا فارسی) که فرش های شرقی توسط آنها بافت شده و در طی قرن های متمادی بدون آسیب باقی مانده اند. در فرش های شرقی دستباف، هر یک از گره ها به صورت اختصاصی بافته شده و به یک ریسمان پایه متصل شده اند. این ریسمان های پایه به طور طبیعی حاشیه ها را شکل داده و به عنوان نشانه ای از دستباف بودن آن به کار می روند.
از سوی دیگر، “گره” هایی که به صورت ماشینی ساخته شده اند، در واقع گره نیستند. نوع ماشینی با دستگاه های بافندگی قدرتمندی ساخته می شوند که الیاف را در اطراف یک ریسمان پایه پیچیده و سپس با استفاده از گرما یا فشار بالا، الیاف را به پایه می چسبانند. حاشیه فرش های ماشینی به سادگی در پایان فرآیند ساخت فرش، به آن دوخته شده و هیچ هدف خاصی (به جز کاربرد ئزئینی) ندارند. اغلب انواع ماشینی بسته به کیفیت ساختشان، طول عمری کمتر از ۲۰ سال دارند.

یک فرش دستباف و یک فرش ماشینی جدید، ممکن است در یک نگاه ساده تا حدودی مشابه باشند. اما با دقت و توجه بیشتر، می توانید الیاف اختصاصی فرش دستباف را با عمق اضافی و خصوصیات منحصر به فردش تشخیص دهید. از سوی دیگر، یک فرش ماشینی، ظاهری کم عمق و یکنواخت دارد. با بررسی قسمت پشتی فرش ها، می توانید تک تک گره ها و ریسمانهای فرش دستباف، و الیاف و حاشیه های دوخته شده فرش های ماشینی را مشاهده نمایید. برای همین شستن و محلول های به کار رفته در آن ها تفاوت هایی دارد که ما سعی کردیم در این مقاله پاک کردن لکه را بیان کنیم.

تفاوت شستن فرش ماشینی با دستباف

 اگر فرش ماشینی لکه شد چگونه باید تمیز ش کنیم؟

لکه را با آب سرد خیس کنید. با استفاده از یک اسفنج و آب سرد لکه را برای چند دفعه خیس کنید.

شامپو فرش را با استفاده از آب رقیق کنید. به این صورت که به ازای هر یک پیمانه شامپو فرش 4 پیمانه آب سرد را درون یک سطل با هم مخلوط کنید. سپس این محلول را با استفاده از تکه ای پارچه و یا یک حوله تمیز سفید رنگ بر روی محل لکه بزنید. باید در نظر بگیرید که قبل از استفاده از این شامپو فرش برای تمیز کردن کل فرش مقداری کم از آن را بر روی قسمت کوچکی امتحان کنید و بعد از اینکه مطمئن شدید به فرش شما آسیب نمی زند از آن برای تمیز کردن کل فرش استفاده کنید.

جارو برقی بزنید

اجازه دهید محلی را که تمیز کرده اید کاملا تمیز و خشک شود. سپس از جارو برقی استفاده کنید و محل را به خوبی جارو برقی بزنید. اگر بعد از جارو زدن همچنان اثری از لکه را روی فرش میبینید بهتر است مراحل بالا را تا تمیز شدن کامل لکه تکرار کنید.

اگر لکه سخت است و نمی توانید آن را به خوبی تمیز کنید، بهتر است به قالیشویی زنگ بزنید و فرش ها را به آن ها بسپارید.

اما بهتر است که فرش دستباف خود را با شامپو فرش تمیز کنید/اما چطور؟

محلول را برای شست و شوی فرش دستباف آماده کنید. می توانید 1 قاشق چای خوری از مایع فرش شویی را با یک فنجان آب آشامیدنی مخلوط کنید. محلول را در یک بطری بگذارید و با استفاده از آن لکه را خیس کرده و با یک حوله یا پارچه سفید تمیز آن را تمیز کنید.

برای تمیز کردن فرش نیز می توانید از محلول آمونیاک استفاده کنید. یک قاشق غذا خوری از آمونیاک سفید را با نصف فنجان آب گرم با هم درون یک بطری قاتی کنید. محلول را بر روی لکه اسپری کنید و با استفاده از یک حوله و یا پارچه تمیز سفید آن را تمیز کنید.

قبل از استفاده از آمونیاک از میزان تهویه اتاق مطمئن شوید و بعد از تمیز کردن فرش بهتر است در اتاق زیاد نمانید و زا آمونیاک زیاد تنفس نکنید.

از سرکه سفید استفاده کنید

4 فنجان از سرکه سفید را با 4/1 فنجان آب در یک بطری اسپری کنید.محلول را بر روی لکه اسپری کنید و با استفاده از یک حوله و یا پارچه تمیز سفید آن را تمیز کنید.

شوینده را دوباره بر روی لکه بزنید. این کار را مکررا تا زمانی که لکه کاملا محو شود انجام دهید و تکرار کنید.

بعد از اینکه از تمیز شدن لکه اطمینان حاصل کردید محل را آب کشی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button