قالیشویی قاصدک - پوشش کلیه نقاط تهران

شعبه شمال: ۲۲۵۶۵۶۵۰ ۲۲۹۱۹۰۳۹          
شعبه شرق: ۷۷۷۳۶۹۵۴     ۷۷۷۳۶۰۹۷
شعبه غرب: ۴۴۱۳۵۵۳۹     ۴۴۸۶۷۶۰۱
شعبه مرکزی: ۸۸۲۳۰۳۶۲ ۸۸۲۶۷۱۷۳

تفاوت فرش ماشینی با دستباف چیست؟

تفاوت فرش ماشینی با دستباف

فرش زینت هر خانه است و اولین چیزی که در چشم در مهمان در هنگام ورود خانه، نمایان می شود، فرش خانه است. پس خیلی مهم است که اولا طرح فرشتان خوب باشد و دوم اینکه تمیز باشد. برای تمیز کردن فرش خود می توانید آن را به یک قالیشویی معتبر بدهید. اما مشکل اصلی که بیشتر افراد دارند، در هنگام خرید کردن فرش و تشخیص تفاوت فرش ماشینی با دستباف است.

مقاله زیر را توصیه می کنیم که حتما مطالعه کنید:

چگونه یک قالیشویی معتبر پیدا کنیم

امروزه بیشتر فرش های بازار را، نوع ماشینی با طرح ها، رنگ ها و کیفیت های متفاوت پرکرده است. تشخیص تفاوت فرش ماشینی با دستباف برای افرادی که هیچ آشنایی با فرش و ساختار آن ندارند، سخت است، همچنین در بعضی از خانواده ها، خرید فرش ماشینی کسر شان است و تاکید بر خرید فرش دستباف می کنند اما نداشتن شناخت از این فرش ها و گران بودن آن ها نسبت به نوع ماشینی، باعث می شود که در هنگام خرید دچار دردسر شوند.

ما سعی کرده ایم که در این مقاله به شما روش های تشخیص و تفاوت فرش ماشینی با دستباف را بیان کنیم. البته دانستن تفاوت هم به شما در شناخت انواع آن ها نیز کمک خواهد کرد.

تفاوت فرش ماشینی و دستباف

در هنگام خرید فرش،اولین مساله ای که باید در نظر بگیرد نیز کیفیت فرش مورد نظر، مکان مورد استفاده فرش، سطحی که قرار است فرش برروی آن قرار بگیرد و در نهایت مقدار بودجه ای است که برای اینکار کنار گذاشته اید. با توجه به این ها و موارد بعدی، در آخر باید تعیین کنید که کدام نوع فرش را خریداری کنید تا متناسب با نیاز شما باشد.

  1. تفاوت هزینه

اولین تفاوت فرش ماشینی با دستباف نیز تفاوت قیمت آن ها است. قیمت فرش دستباف نسبت به ماشینی اختلاف فاحشی دارد و با توجه به این نکته می توان، متوجه فرق آن شد.

  1. مواد اولیه در ساخت

جنس فرش های دستباف از نخ ابریشم و پشم طبیعی است. این مواد با طبیعت سازگاری داشته و اگر به خوبی از آن ها مراقب شود، هیچوقت شفافیت رنگ خود را از دست نمی دهند و از این رو، باعث هیچ گونه مریضی به خاطر طبیعی بودن الیاف نمی شوند.

اما در ساخت فرش ماشینی از الیاف های مصنوعی مانند نایلون، پلی استر وغیره استفاده می شوند که هم باعث حساسیت و آلرژی پوستی برای افراد منزل می شوند، رنگ ها آن ها بعد از چندسال استفاده از شادابی خود می افتد و اینکه به خاطر مصنوعی بودن الیاف، گردوخاک را بیشتر از نوع دستباف به خود میگیرند و زودتر کثیف می شوند. برای همین، اگر هم می خواهید که فرش ماشینی شما کمتر گردوخاک بگیرد، نوعی را انتخاب کنید که تراکم گره بالاتری را نسبت به بقیه داشته باشد.

به خاطر اینکه از الیاف مصنوعی در ساخت فرش ماشینی استفاده شده است، به راحتی برروی سرامیک ها لیز می خورد و از این رو حتما باید از ترمز گیر فرش برای جلوگیری از لیز خوردن استفاده کنید.

  1. کیفیت

همه ما می دانیم که اصلی ترین تفاوت فرش ماشینی با دستباف در کیفیت آن است. در ساخت فرش دستباف از گره های قوی تری ساخته می شود که عمر آن ها را طولانی می کنند. همچنین هرگره به صورت کاملا اختصاصی ایجاد می شود که باعث شکل گیری طبیعی مخصوصا حاشیه های آن می شود. در واقع ریشه های قالی در امتداد همان تارها تشکیل می شوند.

ولی در نوع ماشینی، تمامی گره ها توسط ماشین دوخته می شود و در ساخت هیچ هدفی جز طرح دنبال نمی شود و ریشه های آن جداگانه بافته می شوند. برای همین است که عمر آن ها نهایتا 20 سال است. البته قبلا در ساخت فرش های ماشینی از الیاف های طبیعی استفاده می شد ولی به دلیل گرانتر شدن ساخت آن ها، الیاف های مصنوعی را جایگزین کردند.

  1. شکل ظاهری

یکی دیگر از راه های تشخیص تفاوت فرش ماشینی با دستباف نیز شکل ظاهری مخصوصا دوخت گره های پشت آن ها است. با مشاهده پشت فرش های ماشینی به راحتی می توانید گره ها و الیاف ها را مشاهده کنید و همچنین با دست کشیدن برروی آن، ظاهری زبری را نیز لمس خواهید کرد.

همچنین شکل ظاهری بافت های رویی فرش به صورت پوک و پرزدار است که بعد از مدتی این حالت پوکی یا پف آن ها می خوابد و پرز روی آن ها براساس رفت و آمد مکرر برروی آن ها، می تواند در هوا پخش شود و سلامت افراد را تهدید کند. برای همین است که فرش ماشینی را اغلب لوله می کنند و به فروش می رسانند تا آن حالت اولیه خود را از دست ندهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button