قالیشویی قاصدک - پوشش کلیه نقاط تهران

شعبه شمال: ۲۲۵۶۵۶۵۰ ۲۲۹۱۹۰۳۹          
شعبه شرق: ۷۷۷۳۶۹۵۴     ۷۷۷۳۶۰۹۷
شعبه غرب: ۴۴۱۳۵۵۳۹     ۴۴۸۶۷۶۰۱
شعبه مرکزی: ۸۸۲۳۰۳۶۲ ۸۸۲۶۷۱۷۳

چگونه پرزهای فرش را از بین ببریم؟

چگونه پرزهای فرش را از بین ببریم؟

برای شما هم پیش آمده است که وقتی فرش نو را خریداری می کنید، در چند ماه ابتدایی دردسر از بین بردن پرزهای آن را داشته اید. متاسفانه هیچ راه سریعی برای از بین بردن پرزهای فرش وجود ندارد و باید در چند ماه و با استفاده مراحلی که در ادامه خواهیم گفت، پرزها را کم کم ازبین ببرید. اما علت پرزدهی فرش چیست و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟

علت پرزدهی فرش چیست؟

وقتی اسم پرز می آید، همه ما ناخودآگاه به یاد موهایی میفتیم برروی یک سطح قرار میگیرند و فکر می کنیم که پرزها به خاطر کثیفی و آلودگی در محیط به وجود می آید. اما همیشه اینطور نیست. بعضی از دلایل وجود پرزها ریشه در هنگام تولید دارند. پرزهای فرش نو هم به خاطر همین مساله است.

علت پرزدهی فرش که از هرکسی هم بپرسید، همین جواب را خواهد داد این است که اگر در مرحله بافت نیز از آب و روغن به اندازه کافی استفاده نشود و دستگاه ها و تثبت حرارتی به خوبی تنظیم نشوند، فرش دچار پرزدهی می شود.

بیشتر فرش های ماشینی دچار پرزدهی فرش می شود، البته این مساله در فرش دستباف هم وجود دارد. اما برای اینکه خواب فرش ماشینی حفظ شود، از آهار استفاده می کنند. بعضی ازالیاف ها از بقیه بلند هستند و نمی توانند توسط آهار مهار شوند و بعد از مدتی استفاده باعث پرزدهی می شوند.

در واقع همانطور که گفتیم بیشتر فرش های نو دچار پرزدهی می شوند و بعد از مدتی استفاده این مساله از بین خواهد رفت.

اما چگونه پرزهای فرش را از بین ببریم؟

بهترین روش برای از بین بردن پرزهای فرش، جارو زدن است. کهنه کاران این حوزه بیان می کنند که بهتر است که از جارودستی استفاده شود اما جارودستی در همه منازل قابل دسترس نیست. اگر قصد استفاده از جارودستی را دارید، البته بهتر است که آن را نمناک کنید تا پرزهای بیشتری نیز جذب شود. ولی به کار بردن جاروبرقی هم هیچ مشکلی ندارد، فقط باید اصول جاروکشی را بدانید و به درستی به کار ببرید.

بعضی از افراد نیز از فرچه استفاده می کنند. فرچه هم هیچ مشکلی ندارد و فقط کافی است تا مانند جارو آن را نمناک کنید. نکته خیلی مهم این که جارو یا فرچه را حتما در جهت خواب فرش بکشید تا پرزهای بیشتری جذب شود.

روش دیگر استفاده از دستمال مرطوب است. بعضی از افراد ادعا می کنند که بهتر از مواد شوینده شیمیایی استفاده کنید. به هیچ وجه ما این کار را به شما توصیه نمی کنیم زیرا باعث آسیب رساندن بیشتر می شود و حداقل اینکه هیچ تاثیری هم نخواهد داشت.

تفاوت پرزگیری در فرش های ماشینی و دستباف چیست؟

فرش دستباف ظرافت بیشتری نسبت به نوع ماشینی دارد و باید از حتما در قسمت استفاده از فرچه یا دستمال کاملا با احتیاط و به آرامی، پرزهای فرش را بگیرید. همچنین توصیه می شود که به هیچ وجه از آب گرم مخصوصا در فرش های دستباف استفاده نکنید.

اگر به هر دلیل پرزهای فرش از بین نرفت و بیشتر شما اذیت کرد، حتما آن را به یک قالیشویی معتبر بدهید. فقط حتما بیان کنید که قصد پرزگیری را دارید یا نه شستشو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button