قالیشویی قاصدک - پوشش کلیه نقاط تهران

شعبه شمال: ۲۲۵۶۵۶۵۰ ۲۲۹۱۹۰۳۹          
شعبه شرق: ۷۷۷۳۶۹۵۴     ۷۷۷۳۶۰۹۷
شعبه غرب: ۴۴۱۳۵۵۳۹     ۴۴۸۶۷۶۰۱
شعبه مرکزی: ۸۸۲۳۰۳۶۲ ۸۸۲۶۷۱۷۳

انواع طرح فرش و قالی ایرانی را بشناسیم

انواع طرح فرش و قالی ایرانی را بشناسیم

تابه‌حال شده است که به طرح فرش‌های منزل خود با دقت نگاه کنید؟ چه چیزی می‌بینید؟ بیشتر افراد در پاسخ به این سؤال بیان کرده‌اند که چیزی جز چند گل و طرح ساده مشاهده نکردند و همه آن‌ها یک سبک دارند، اما درواقع باید گفت که واقعیت چیز دیگری است.

فرش‌های ایرانی در سراسر دنیا زبانزد هستند و یکی از دلایل زبانزدی، انواع طرح فرش و قالی ایرانی است که تنوع در همین طرح‌ها باعث شده است که فرش‌های این سرزمین پهناور، خریداران و طرفداران زیادی را به سمت خود جذب کند. ما همیشه به مشتریان و افرادی که قصد خرید فرش رادارند، توصیه می‌کنیم که حتماً از قبل شناختی جامع از انواع طرح فرش و قالی ایرانی به دست بیاورند تا بتوانند بر اساس سبک و سلیقه خود، یک نوع را انتخاب کنند.

مقاله زیر را توصیه می‌کنیم که مطالعه کنید:

تفاوت فرش ماشینی با دستباف چیست؟

ما در این مقاله قصد داریم تا به شما انواع طرح فرش و قالی ایرانی را مختصر معرفی کنیم. البته همیشه در فروشگاه‌های بزرگ، کارشناسانی وجود دارند که اطلاعات لازم و دقیقی دارند و می‌توانند بر اساس نیاز و سبک منزل شما، یک طرح را معرفی کنند.

معرفی انواع طرح فرش و قالی ایرانی

  1. طرح شاه‌عباسی

اساس طرح این فرش را، گل‌هایی به نام شاه‌عباسی تشکیل می‌دهند. فرش‌هایی با طرح شاه‌عباسی به همراه گل دارای بندهایی ختایی و اسلیمی‌ها در کناره نیز نقش اصلی را تشکیل می‌دهند.

  1. طرح اسلیمی

شاخه‌های دورانی در میان‌برگ‌ها، شکل اصلی این طرح را تشکیل می‌دهد. در این طرح شاخه‌ها به‌نوعی از ساختار درخت تجرید یافته است. طرح اسلیمی زیادی در بازار وجود دارد که مهم‌ترین آن، طرح اژدر است. علت نام‌گذاری، به‌این‌علت است که در انتهای هر شاخه به دو بخش تقسیم می‌شوند و به شکل فکین اژدها است. همچنین روی هر ساقه شاخه، جوانه‌هایی وجود دارد که این جوانه‌ها را اسلیم می‌نامند.

  1. طرح افشان

در این طرح، گل و برگ و شاخه‌ها بدون پیوستگی و به‌صورت پراکنده قرارگرفته‌اند. به خاطر همین پراکندگی است که طرح‌های افشان متفاوتی در بازار وجود دارد.

  1. طرح بته‌جقه

طرح بته‌ای از درخت بید سرچشمه می‌گیرد. بته‌جقه درواقع بته‌های سر کج فرش ایران است که به این نام مشهور شده است. معروف‌ترین طرح‌های بته‌ای شامل بته‌جقه، بته شاخ گوزن، بته ترمه، بته خرقه‌ای و غیره است.

  1. طرح اقتباسی

فرش‌هایی که طرح‌های آن‌ها شباهت زیادی به طرح فرش‌های لب مرز یا کشورهای همسایه دارد.

  1. طرح درختی

در این طرح، اساس کار بر شباهت با طبیعت تأکید شده است. طرح جانوری، طرح دار، طرح سبزی‌کار یا آب‌نما، درختی ترنج دار، درختی سروی و درختی گلدانی از نمونه طرح‌های طرح درختی هستند.

  1. طرح ترکمن یا بخارا

فرش‌هایی با طرح ترکمن، دارای طرح‌هایی هستند که شکل هندسی و شکستگی خطوط آن‌ها از هیچ نقشه‌ای استفاده‌نشده است و مخصوص مردم کوچ شنین و ایلی است.

  1. طرح قابی

در این طرح، بدنه به قاب‌های مختلفی تقسیم‌شده است که به‌صورت منظم در کنار هم قرارگرفته‌اند و در داخل هر برگ گل، برگ و شاخه‌های مختلفی وجود دارد. قابی اسلیمی، قابی قرآنی کرمان یا ستونی از نمونه طرح‌های این نوع است.

  1. گل فرنگ

طرح‌های این فرش بر مبنای گل‌های طبیعی مخصوصاً گل رز بارنگ‌های آبی، سرخ و زرد روشن است. گل فرنگ بیجار، گل فرنگ دسته‌گلی، گل فرنگ گل‌وبلبل، لچک و ترنج گل فرنگ از نمونه طرح‌های این نوع است.

  1. هندسی

در این طرح، از اشکال هندسی با خطوط زاویه‌دار استفاده می‌شود. هندسی بندی قابی، هندسی ترنج دار، هندسی محرمات، هندسی کف ساده از نمونه طرح‌های این فرش است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button