قالیشویی قاصدک - پوشش کلیه نقاط تهران

شعبه شمال: ۲۲۵۶۵۶۵۰ ۲۲۹۱۹۰۳۹          
شعبه شرق: ۷۷۷۳۶۹۵۴     ۷۷۷۳۶۰۹۷
شعبه غرب: ۴۴۱۳۵۵۳۹     ۴۴۸۶۷۶۰۱
شعبه مرکزی: ۸۸۲۳۰۳۶۲ ۸۸۲۶۷۱۷۳

چگونه رنگ طبیعی از مصنوعی فرش را تشخیص دهیم؟

چگونه رنگ طبیعی از مصنوعی فرش را تشخیص دهیم؟

رنگ‌ها هم می‌توانند سر شما کلاه بگذارند. تشخیص رنگ طبیعی از مصنوعی فرش به این راحتی که فکر می‌کنید نیست و نیازمند تجربه فراوانی است؛ حتی باتجربه‌ها هم در موارد حرفه‌ای عاجز هستند. پس باید چه‌کاری انجام داد؟ اجازه بدهیم که فروشنده یا بافنده‌ای فرش یا قالی خود را که با رنگ مصنوعی رنگرزی کرده است، به جای طبیعی به ما بفروشد؟ مسلماً چنین کاری نباید انجام داد و باید دنبال راه چاره باشید. ما چندین راه به شما پیشنهاد می‌کنیم که استفاده از آن‌ها به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید رنگ طبیعی را از مصنوعی تشخیص دهید.

روش‌های تشخیص رنگ طبیعی از مصنوعی

  1. خرید از فروشگاه‌های معتبر

شاید شما هم مانند خیلی از مردم دیگر، به ابزارهای تست رنگ یا فرد باتجربه دسترسی نداشته باشید. امروزه فروشگاه‌های معتبر زیادی در سطح شهر وجود دارد و حتی اگر جایی هم نمی‌شناسید، می‌توانید از دوست یا آشنایان خود سراغ بگیرید. در این فروشگاه‌ها، کارشناسان خبره‌ای وجود دارند که می‌توانند بر اساس نیاز شما و شرایط محیط زندگی‌تان، یک مدل فرش را انتخاب کنند.

مقاله زیر را توصیه می‌کنیم که حتماً مطالعه کنید:

برای خرید فرش در تهران به کجا برویم؟

  1. کمک گرفتن از قالیشویی محل

وقتی که قصد خرید فرش رادارید، می‌توانید از نزدیک‌ترین قالیشویی محل زندگی خود، آدرس یک فروشگاه فرش را بگیرید. همچنین در این شرکت‌ها متخصصانی وجود دارند که به شما در تشخیص اینکه بافت‌های فرش داری رنگ طبیعی یا مصنوعی هستند، کمک می‌کنند.

  1. تست کننده‌های شیمیایی

در این روش شما از ابزارهای تستی شیمیایی استفاده می‌کنید. مزیت این نسبت به نوع طبیعی آن‌که همان چشم است، دقیق‌تر بودن است؛ ولی آزمایش هرچه که باشد، خطا دارد. عیب استفاده از تسترهای شیمیایی این است که اولاً باید در شرایط آزمایشگاهی انجام شود، پس‌نیاز به آموزش دارد و از طرفی دیگر، هزینه فعالیت در آزمایشگاه بالا است و هرکسی توان پرداخت چنین هزینه‌ای ندارد. پس درواقع این روش مختص افراد معمولی نیست و بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌ها اقدام به استفاده از این تکنیک می‌کنند و همچنین به خاطر هزینه بالایی که دارد، باید نمونه‌گیری کنند که این عمل تضمین‌کننده این نیست که تمامی فرش‌ها دارای رنگ طبیعی باشند.

  1. استفاده از تجربه و چشم

هیچ روشی شاید بهتر از تجربه و چشم نیست، ولی بازهم این روش دارای خطا است. اول اینکه رنگ طبیعی ثبات خود را در برابر نور خورشید و مواد شیمیایی در شستشو حفظ می‌کنند. همچنین درخشندگی خود را هیچ‌گاه از دست نمی‌دهند؛ اما رنگ مصنوعی بعد از مدتی استفاده و شستشو، درخشندگی خود را از دست می‌دهند و باعث سفتی تاروپود فرش می‌شود. در هر حالت سعی کنید که بازهم از یک باتجربه در این خصوص اطلاعاتی به دست بیاورید.

در اینجا چند مثال از تغییر رنگ‌ها را بیان می‌کنیم که به شما در تشخیص طبیعی یا مصنوعی بودن آن کمک می‌کند:

  • اگر فرش ما دارای رنگ سبز بود و ازآنجاکه در رنگ سبز از ترکیب زرد و آبی تشکیل می‌شود، در معرض نور آفتاب قرار بگیرد؛ چون‌که رنگ زرد ناپایدار است، سریعاً نخ به رنگ آبی تبدیل می‌شود که این خود نشانی از مصنوعی بودن رنگ است.
  • اگر رنگ گره‌های سیاه و قهوه‌ای طبیعی باشند، بیشتر مورد سایش قرارگرفته‌اند ولی تغییری در حالت آن‌ها روی نداده است.
  • رنگ ارغوانی هم مانند آبی و زرد، به نور حساس‌اند و در برابر آن تغییرات چشمگیری نشان می‌دهند.
  • تشخیص طبیعی یا مصنوعی بودن بعضی از رنگ‌ها مانند قرمز، پرتقالی و زرد خیلی سخت است. یکی از تفاوت‌ها که می‌تواند به شما کمک کند این است که در حالت مصنوعی این نوع رنگ‌ها پخش می‌شوند ولی این هم نمی‌تواند دلیلی بر طبیعی یا مصنوعی بودن رنگ باشد.

در حالت رنگ مصنوعی، ظاهر فرش پس از مدتی استفاده کهنه می‌شود ولی گره و ریشه‌های آن هنوز شادابی خود را حفظ کرده‌اند و در رنگ طبیعی، کل فرش هیچ‌گاه زیبایی خود را از دست نمی‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button